Bicepscurls för hjärnan är superlätt, sjukt användbart och kan appliceras på allt! Jag ska lära dig hur och varför!
Elitidrottsmän gör det, framgångsrika företagsledare gör det, sjukvården använder det för att effektivt behandla depression.

Varför?

Det är 10 minuter innan VM-titelmatchen i Brasiliansk Jiu Jitsu (BJJ) och en av de tävlande, Marcelo Garcia ligger på rygg och sover. Hans motståndare står och studsar på plats, pratar igenom matchen en sista gång med sin coach, adrenalinet pumpar och hjärnan är på helspänn. När matchen börjar så har Marcelo förberett sig mentalt. Hans adrenalinkick drar igång så fort matchen startar och han är på topp, knivskarp i kropp och sinne. Hans motståndare däremot har varit stressad och igång i mer än 10 minuter och gjort av med både energi och fokus. Vem av dessa två håller sitt fokus och och utnyttja sitt adrenalin längst? Min, något partiska gissning är att Marcelo har övertaget medans hans motståndare snart “crashar” efter att hans adrenalinkick lägger sig.
Hela den här situationen har jag lagt fram för dig som läsare för att förklara hur man kan använda fokus och mental skärpa till sin fördel. Faktum är att Marcelo Garcia faktiskt låg och sov, eller åtminstone mediterade bara några minuter innan titelmatchen i BJJ. Alla andra detaljer och antaganden om motståndaren och matchen är en dramatisering av mig. Syftet med Marcelos tupplur var alltså att han ville skjuta sin adrenalinkick framåt och tog aktivt kontrollen över sitt medvetande genom meditation för att hålla sig lugn.

Det handlar kort och gott om fokus. Möjligheten att behålla fokus på en situation, att ta in och behandla intryck och reagera därefter. Se figur 1 nedan. För en så teknisk sport som Jiu Jitsu är såklart inövade reflexer och tekniker en stor del av att bli framgångsrik men med en mental skärpa så kan duktiga utövare läsa av situationer snabbare och därmed trigga dessa intränade reflexer tidigare. Ju snabbare och mer klart du läser en situation och en motståndares avsikt, desto snabbare kan du anpassa dig själv efter detta. De fighters som ser ut att vara sådär extremt snabba kan vara det dels pga deras fysiska snabbhet, men även pga deras förmåga att läsa och tolka en situation snabbt och korrekt.

Ovan situationsflöde är sant i nästan alla idrotter, och går att applicera på andra saker också. Först måste man läsa en situation, sen ska den informationen tolkas och sen är själva utförandet exekveras. Idrott handlar till mångt och mycket om steg 3, att bli duktig på utförandet av sin idrott. Vi kan ta fotboll som exempel. Jag är inte duktig på fotboll, inte särskilt intresserad heller, men jag har stor respekt för fotbollsspelare som idrottsmän. Steg 3 utförande, är att kunna springa, att kunna skjuta på mål eller passa med stor precision. Att veta var man ska positionera sig på planen, att se vem man ska passa till eller veta om man ska gå på mål eller inte i varje unik situation är steg 1 och 2. De bästa fotbollsspelare i världen är experter på bollkontroll, på att passa och skjuta på mål med stor precision, dvs steg 3. De har stått och tränat framför ett mål i hundratals timmar, lagt kanske tusentals hörnor och straffsparkar på träningar och övat på att dribbla för att bli experter på utförande. Men de har även aktivt satt sig ner och analyserat spelet, de har lärt sig känna igen situationer, aktivt letat efter luckor i motståndarens spel ute på planen. Detta är steg 1. Steg 2 handlar om att när en sån lucka identifieras, så fort man anar att försvararen går vänster så vet man att man ska vika av åt höger. Ju snabbare och ju bättre man är på steg 1, desto bättre chans har man att utföra steg 2 och 3 med ökad framgång.

Situationsflödet går att applicera på annat än idrott också. Det kan vara en så enkel sak som en konversation med en annan person. Du har fullt fokus och är aktivt medveten om vad personen säger, hur den säger det, vad dess kroppsspråk är samtidigt som du har full koll på ditt eget kroppsspråk och dina egna reaktioner, ofta omedvetna. Du kan därmed få insikter i hur du själv reagerar, något som kanske du hade missat annars. Detta ger dig chans att tänka ut varför och utnyttja den kunskapen. Det kan ge dig fördelar om du vill hjälpa personen du pratar med, att förstå hur personen mår och vad den faktiskt försöker förmedla för information. Detta är alltså steg 1. Sen kan du analysera och utföra beroende på informationen du får.

Att träna steg 1 lovar alltså en bättre grund att stå på när man tolkar och reagerar på situationer. Alla situationer Om man sen tolkar situationen rätt, eller klarar av att utföra det man tror är bäst är en annan sak, men man har åtminstone fått en mer tydlig bild med ett bättre beslutsunderlag. Så hur går detta till egentligen?

Bicepscurls för hjärnan

 

Metoden är verkligen bicepscurls för hjärnan. Det är så löjligt enkelt och väldigt effektivt. Fokus är en sån grundläggande egenskap att när du blir duktig på att fokusera så kan du applicera det på nästan allt. Du kan bli bättre på att läsa av situationer om det så är i ringen i en fight, på fotbollsplanen, eller varför inte innan en fight för att tygla ens känslor som vi läste om i första exemplet.
Stay with me nu, men svaret är faktiskt meditation. En särskild typ av meditation som kallas Vipasanna, som är lite klumpigt översatt till Mindfulness som i sin tur har blivit kapat av sudoreligösa new age hippes som finner sig själva, blir ett med världen och annat som bara låter som rent trams. Men det ligger en viss sanning i dessa påståenden och, även fast vårt mål inte är att uppnå en djupare förståelse för våra medmänniskor och att träna upp vår medkänsla så är metoden de använder extremt potent till att förbättra andra saker. T.ex mental skärpa och möjligheten att ta in och analysera en komplex situation.

Hur?

Jag ska ge dig de exakta, extremt enkla instruktionerna för att träna upp din förmåga att fokusera. Det enda du behöver veta innan är att det är omöjligt att behålla fokus, vilket är själva poängen!
Det du ska träna på är att märka när dina tankar börjar vandra, när din inre röst börjar prata med dig, när du ser slumpvisa bilder framför dig och sen återgå till fokus. Det är detta som är bicepscurls för hjärnan, och det du tränar är förmågan att behålla koncentrationen och att ta in intryck. I början kan det vara bra att använda guidad meditation. Jag gillar det som finns av Sam Harris på Youtube, en extremt vältalig och klarsynt hjärnforskare som specialiserar sig på medvetandet. Inte nog med att han guidar dig i meditationen, själva bicepscurlandet, han förklarar även lite insikter som vetenskapen har angående medvetandet. Ge det ett försök under de första gångerna du testar. Hur som helst, här är steg för steg hur du gör “Bicepscurls för hjärnan”.

  1. Sätt dig ner bekvämt, gärna på en kudde eller liknande utan ryggstöd. Detta för att du inte ska somna. Bonustips, gör detta när du ska sova för en bättre sömn, tydligare minnen av dina drömmar och mer kontroll i dina drömmar. (Källa: Egen erfarenhet)
  2. Blunda, ta några djupa andetag och slappna av. Fokusera på dina andetag. Känn hur näsan känns när du andas, känn hur bröstet och magen expanderar och slappnar av. Försök upplev alla intryck som har med andetaget att göra.
  3. När dina tankar börjar vandra, när du tappar fokus, vilket du garanterat kommer göra, så noterar du helt enkelt vad du tänker på och återgår till att fokusera.
  4. Repetera 2 och 3.

Att göra detta regelbundet kommer göra att du kan hålla fokus längre och ta in och behandla information mer effektivt. Allt som behövs för att du ska bli bättre på steg 1 som illustreras i figur 1.
Bonustips: Du kan meditera på det här sättet när som helst, under hur kort tid som helst. När du sitter på bussen eller tåget, när du har några minuter över och står och väntar på en kompis, medan du stretchar på gymmet, medan du diskar eller till och med medan du kör bil. Fokusera på vägen och lägg märke till när dina tankar vandrar iväg och återgå sen till att fokusera. Det går utmärkt att meditera nästan när som helst, var som helst, under hur kort tid som helst.

Jag har undvikit att använda ordet Mindfulness i inlägget eftersom detta är negativt kopplat till new-age pseudovetenskap och religiöst dogma, som jag nämnde tidigare. Med det sagt så kommer jag fortsätta på detta temat med en artikel om mindfulness och vetenskapen bakom. T.ex används mindfulness i sjukvården för att effektivt behandla depression, ätstörningar, beroenden och social fobi.

 

Gillar du artikeln? “Gilla” styrkebloggen på facebook! Det är så enkelt för dig, och betyder så mycket för mig! Tack! :)
http://www.facebook.com/styrkebloggen 
Dela gärna med dig av dina eventuella erfarenheter, frågor eller tankar om mindfulness och “Bicepscurls för hjärnan” nedan i kommentarerna.

Styrka till din inkorg

 


Följ Styrkebloggen via mail.
Jag lovar att inte spamma dig! :)

Prenumeration genomförd!