En god vän undrade om hennes glada och skrattfyllda livsstil kan ge oväntade fördelar och det korta svaret är ja. Dock inget sexpack.

Du kan stärka din bål med skratt och även genom att “dra in magen”. Men du tränar mer de underliggande “djupa” magmusklerna när du skrattar och drar in magen än de synliga magmusklerna. Så något sexpack lär du inte få av det.
Notera att när du drar in magen ska du inte hålla andan, det är inte den typen av “indragning”. Du skall kunna andas under tiden.

De djupa magmusklerna är de som sitter under de som i dagligt tal kallas “magrutor”. Dessa djupare, underliggande magmusklerna innefattar främst de transversala magmusklerna, dvs de längsgående som sträcker sig som ett bälte runt din mage. De har en stabiliserande funktion på ungefär samma sätt som ett träningsbälte har. Se bild.

Ett hett tips är därför att i så stor mån som möjligt träna utan bälte för att få en stark bålmuskulatur. Om du använder bälte för att du har en svag bål men ändå vill lyfta tungt så gör du dig själv en otjänst. Du behandlar symptomet istället för den underliggande orsaken. “Back to basic” och lyft lättare vikter och träna din bål tills den kommer ifatt övriga kroppen. Det är trots allt bålen som är grunden till hela din kropps stabilitet.
Du kan ha hur starka ben som helst men om bålen är som gelé så kommer du inte kunna överföra kraften från benen till stången.

Problemet med skratt som träningsmetod är att det inte brukar hålla mer än ett par sekunder och som alla vet(?) kräver hypertrofi (dvs förstoringen av ett organ, i detta fall skelettmuskulaturen) att man belastar musklerna en viss tid. 10-20 sekunder om dagen räcker inte.
Om du däremot börjar dra in magen och håller den indragen under längre tid så tränar du de inre magmusklerna och du kommer få en starkare bål. Detta kan du göra när som helst. På bussen, på kontoret eller i skolbänken likväl som när du går. Det kommer även förbättra din hållning då du kommer finna det naturligt att sträcka på dig. En mer flexibel hemmaträning får du leta efter!
En bättre hållning har inte bara fysiska fördelar som de flesta redan känner till, det kommer även få dig att se mer självsäker ut och ge motsvarande respons från människor du möter vilket i sin tur kommer göra dig mer självsäker! Vad är den positiva motsvarigheten till moment 22?
Tumregeln är att man bygger inga muskler utan belastning. Belastningen här är att du trycker på dina organ i magen och flyttar lite på dem när du drar in magen. Med den regeln så kan man enkelt se att den smörjan med elstötar de säljer på tv-shop inte fungerar, på tal om ingenting.

Styrka till din inkorg

 


Följ Styrkebloggen via mail.
Jag lovar att inte spamma dig! :)

Prenumeration genomförd!