Kvarg är nyttigt och proteinrikt och alldeles utmärkt för dig som tränar mycket och är aktiv, om den är naturell. Alltså utan tillsatt socker.

Arla har nyligen lanserat en kvarg med vaniljsmak.
Med detta kan vi påstå att kvarg har gått från att vara något som har konsumerats endast av styrketränande individer till att vara något som finns i många svenskars hem.

Just Arlas kvarg marknadsförs som “Perfekt som frukost eller mellanmål för dig som är aktiv”.
Liknande marknadsföring finns hos andra märken. Bland annat Lindahls kvarg som har bilder på sportande individer som pryder förpackningen.
Trots den sportiga förpackningen och marknadsföring som strålar hälsa och välmående så finns det en hake.
Dessa smaksatta sorters kvarg är INTE fria från tillsatt socker. Faktum är att de innehåller massor med socker.

Arlas kvarg med vaniljsmak innehåller hela 9,2 gram protein, vilket såklart är jättebra. Den innehåller också 8,6gram socker, eller 8,6% socker per 100g, vilket är mindre bra.
Det finns alltså nästan lika mycket socker som protein i Arlas smaksatta kvarg.

En förpackning av Arlas vaniljkvarg på 500g innehåller alltså 8,6g x 5 = 43 gram socker.
En sockerbit väger ungefär 3 gram vilket betyder att en förpackning innehåller mer än 16 sockerbitar!

16 sockerbitar! VAFAN!
Försök ha 16 sockerbitar i morgonkaffet och säg att du lever ett nyttigt liv.
Det spelar ingen roll hur många gram protein du trycker i dig i samband med det, kontentan är fortfarande att du äter en sjuhelvetes massa socker.

kvar-socker-cola
Drygt 16 sockerbitar är lika mycket socker som det finns i en halvliter coca-cola!
Någon som sörplar i sig en halvliter cola till mellanmål och hoppas på att gå ner i vikt?

Gå inte på bluffen!
Denna smaksatta kvarg är inte något hälsosamt.
Med tanke på att de flesta som tränar och är aktiva vill antingen minska sin fettprocent, eller behålla den så är dessa produkter med smaksatt kvarg INTE ett bra alternativ.

Överkonsumtion av socker leder till diabetes och fetma och en rad andra sjukdomar. Att marknadsföra en produkt med nästan 10% socker i, som nyttigt är enligt mig helt vansinnigt och gränsar till lurendrejeri!
Kort och gott, denna kvargen kan bidra till att göra dig fet.

Du blir lurad!
Lita inte på att livsmedelsindustrin har din hälsa och välmående i åtanke.
Om de kan få dig att äta 16 bitar socker och samtidigt tro att det är nyttigt så kommer de att göra det.
Varför? För att socker är billigt, och socker är gott. Du som konsument kommer köpa produkten om du tycker den smakar bra, men du kommer köpa ännu mer om du också tror att den är nyttig.

Alternativet är dock inom räckhåll.
Köp Naturell kvarg och blanda i lite bär.
Bär innehåller socker, visst men inte speciellt mycket.
På 100g frysta jordgubbar går det ca 6,5 gram socker, vilket motsvarar drygt 2 sockerbitar.
Hallon innehåller lite mindre socker och blåbär lite mer.

<Tillägg (25/10-14): Det kanske blev lite rörigt med siffrorna ovan. Som vissa av er har pekat ut i kommentarerna så är 8% socker i kvarg och 6% socker i jordgubbar är inte så stor skillnad nej.
Men nu var det så att man lägger till endast 100g jorgubbar i 500g kvarg. Då tillsätter man alltså 6.5g socker, vilket blir 1.3% socker i en portion á 500g.
6.5g/500g = 0.013 = 1.3%. Slut tillägg>
naturell-kvarg
Vill man helt undvika socker fungerar det alldeles utmärkt att hälla i en skvätt fun light eller motsvarande sockerfri saft. Eller så kan man äta den naturella kvargen precis som den är, eller blanda i lite turkisk yoghurt om man inte är rädd för fett, vilket man inte borde vara.
För att göra måltiden ännu mer njutbar kan man blanda i lite mjölk för att få den konsistens man själv vill. Det är lite lättare att äta kvargen om den inte är så trögflytande.

Jag personligen brukar blanda 500g kvarg med ca 2-300g turkisk yoghurt (10% fett) och 2-3dl mjölk.
Om jag vill lyxa till det lite extra så har jag i 100-150g frysta jordgubbar som jag har värmt i micron. Det blir som en milkshake och man kan nästan inte förstå att det faktiskt är rätt nyttigt att sleva i sig denna magiska blandning.

<Tillägg (25/10-14) Denna “magiska blandning” som jag pratar om är en portion som landar på cirka 1.2kg. Den genomsnittliga kvargkonsumenten äter inte så mycket. Hälften, eller ens en fjärdedel kan räcka som en portion.
Det viktiga är i detta fallet sockerinnehållet. Överkonsumtion av socker genom okunskap är vad artikeln syftar till att stoppa. Slut tillägg>

Kvarg smaksatt med sötningsmedel finns också att köpa och kan passa den som vill ha en god, färdig produkt att äta utan något socker.
Leta efter texten “Utan tillsatt socker”.

Avslutningsvis vill jag säga att socker i lagom mängd inte är farligt, speciellt inte om du är aktiv.
Men! Liknande problem som med den smaksatta kvargen finns i många andra livsmedel. T.ex yoghurt, müsli, sportdrycker och proteinbars. De marknadsförs som nyttiga, vilket för många är synonymt med kalorisnålt och bra om man vill gå ner i vikt.
Läs alltid på förpackningen för att undvika fällorna!

Styrka till din inkorg

 


Följ Styrkebloggen via mail.
Jag lovar att inte spamma dig! :)

Prenumeration genomförd!