Som nybörjare är det bra att veta hur man skall träna och framförallt varför.
Här följer en förklaring på hur nervsystemet spelar en praktisk roll i din träning oavsett om du är nybörjare eller mer erfaren lyftare.

Musklerna styrs av impulser ifrån nervsystemet som i sin tur är ihopkopplad med hjärnan. När du utför en specifik rörelse så beror detta på att hjärnan sänder signaler till musklerna och säger vad dessa skall göra. Detta sker olika effektivt beroende på hur många gånger du har gjort rörelsen innan.

Ett bra exempel är om du skall kasta en boll med vänster hand, eller skriva, eller gör något annat som är relativt komplicerat. Du känner dig helt plötsligt som en 5åring. Varför?!
Jo, eftersom din hjärna aldrig har skickat signaler till din arm och hand att utföra just den uppgiften. De signalerna som skickas och tolkas av musklerna är inte effektiva och helt korrekta.
På samma sätt fungerar det när kroppen skall använda sina muskler i styrketräning. Dels handlar det om teknik som är lätt att jämföra med ovan nämnda exempel men det finns ytterligare en faktor som spelar en väldigt stor roll.

Du vill lyfta tungt och för att kunna lyfta så tungt som möjligt behöver du kunna använda dina muskler effektivt. Det betyder att hjärnan behöver, via nervsystemet kunna säga åt dina muskler vad de skall göra. Någon som inte har lyft tungt innan är att jämföra med någon som aldrig har skrivit med sin vänsterhand innan. Signalerna från hjärnan till musklerna är inte tillräckligt inövade, musklerna har inte blivit programmerade om och om igen att utföra denna övningen med så mycket styrka som möjligt.
Även om nervsystemet skriker till musklerna; “Ta i! Hårdare! Starkare! MER!!” så är inte hjärnan, nervsystemet och musklerna vana vid att arbeta tillsammans för att utföra denna uppgiften så slutresultatet blir påverkat därefter.

Slutsatsen blir att en nybörjare, trots att denne lyfter sin maxvikt och inte hade kunnat få ett ynka extra kilo av marken, bara använder en liten del av sina musklers totala potential. Detta på grund av “dålig”, eller ovan programmering mellan hjärna, nervsystem och muskler.
En inbiten lyftare däremot som många gånger har lyft tunga vikter och pressat sitt max har en bättre programmering och muskler som är vana att utföra övningen. Den inbitna lyftaren kommer således kunna tolka signalerna bättre och utnyttja en större del av sina musklers totala potential.
Detta är väldigt höftade siffror men om en nybörjare kan använda 30% av sina muskler så kan en erfaren lyftare använda 80%.

Detta förklarar till exempel varför en olympisk världsmästare som väger 65kg kan lyfta mer än dubbelt så mycket som en amatörlyftare som väger 100kg. Den olympiska lyftaren har drillat sina muskler och nervsystem under många många år att utföra dessa övningar. De lägger ner tusentals timmar på sin träning och resultaten blir därefter.
Även om muskelmassan hos den olympiska lyftaren är mycket mindre så använder han sina muskler mer effektivt.

Vad händer när en nybörjare tränar med en mer erfaren lyftare?
Den erfarne lyftaren använder 80% av sina muskler och den mindre erfarna runt 30%. (igen, detta är bara en höftning av siffror för att förklara principen)
När den erfarne lyftaren är klar med sina 3-5 set så har han använt 80% av sin totala kapacitet under 3-5 set. Nybörjaren har bara använt 30%.
Den erfarne lyftaren är slutkörd och det värker i kroppen, en eller två övningar till kan han få till men han är sliten. Nybörjaren däremot hoppar och studsar som om ingenting har hänt. Han lyfte sin maxvikt 5 set i rad men eftersom han endast utnyttjar 30% så går det snabbt att återhämta sig.
Efter en eller två övningar till beger sig den erfarne lyftaren hem och nybörjaren stannar kvar och rycker i vikter tills solen går ner.

Med den lilla historien vill jag summera två slutsatser gällande nybörjare:

1. Är du ny på gymmet skall du träna med många repetitioner för att lära dig tekniken i övningen.
2. Är du ny på gymmet skall du träna med många repetitioner för att kräma slut dina muskler.

Styrka till din inkorg

 


Följ Styrkebloggen via mail.
Jag lovar att inte spamma dig! :)

Prenumeration genomförd!