Proteinpulver är ett missförstått verktyg

Det låter alltid likadant;
“Jag har precis börjat träna, vilket protein pulver ska jag köpa?”.

Proteinpulver har ett oförtjänt bra rykte i gymvärlden. Det marknadsförs och diskuteras nästan på samma sätt som steroider och många tycks tro att det är omöjligt att uppnå bra resultat utan det. Om inte annat verkar det som att man uppnår bättre, optimala resultat med det. Det finns det massvis med studier som visar nyttan av att dricka whey-protein (vassle) direkt efter träning, innan träning, för uthållighetsträning, för explosivitet, för styrka, i kombination med ditten och datten, etc, etc. Man har en tidsdimension, en dosering, rätt sorts protein till rätt syfte. Allt med mer eller mindre starka grunder i forskning och studier. Allt detta adderar till hur lätt det är för till och med de mest kritiskt tänkande individer att köpa hela upplägget. Det låter trots allt väldigt vetenskapligt, och missförstå mig rätt, det är såklart många gånger väldigt vetenskapligt och korrekt inom studiernas ramar. Ytterligare en del av fascinationen för proteinpulver är hur enkelt det är att blanda en shake och svepa i sig allt protein man behöver på samma gång. Det snabba whey-proteinet direkt efter träningen för att optimera proteinsyntesen, och det långsamma kaseinet innan man ska sova för att försäkra sig att kroppen har tillgång till byggstenarna den behöver under nattens långa vila. Vad mer kan den moderna och pålästa gymråttan tänkas behöva?
Allt detta är såklart väldigt kritiskt, men tanken med det här inlägget är inte att slå hål på någon myt om proteinpulver och dess fördelar, bara att klargöra vad det faktiskt är bra för! Fortsätt läs…

Forskningen ljuger inte, men…

Ovan nämnda fördelar och resultat rörande proteinpulver må stämma, och den allmänna uppfattningen av proteinpulver är till stor del baserat på sanningar. Men vi glömmer något. Hur vanliga människor äter.
För att isolera effekter och kunna mäta och samla användbar data utformas studier ofta enligt väldigt specifika och kontrollerade upplägg. De flesta studier som tittar på effekterna av whey-protein gör det genom att studiedeltagarna fastar ett antal timmar innan träning och sedan får äta whey-protein, alternativt något annat att jämföra med. På detta sätt kan man se hur kroppen reagerar på whey-protein och få värdefull data för bland annat medicinska applikationer för proteintillskott. Dock missar man lite poängen när man applicerar dessa resultat på vanliga människor som äter regelbundet och lever sina liv som vanligt. Om du t.ex äter kontinuerligt under flera dagar så kommer du mer eller mindre alltid ha mat i magen som bearbetas och tillgodoser dig med den näring du behöver, bland annat då protein. Tänker man lite så inser man att det tar några timmar för kroppen att tillgodose sig näringen man äter, och du kommer inte vara helt utan näring 2 timmar efter att du har käkat bara för att du har tränat. Man klarar sig bättre på en balanserad kost utan tillskott av protein än vad gymvärlden verkar vara överens om. Förutsatt att du genom maten får i dig tillräckligt med protein såklart.

Det är just där kruxet i kråksången ligger; “tillräckligt med protein”.
Proteinpulver är inget magiskt tillskott som påverkar dina muskler extra bra jämfört med protein från mat. Bara för att det är rent protein betyder det inte att kroppen kommer få en “boost”. Oavsett om du dricker mjölk och får i dig en viss mängd protein, eller om du får samma mängd och sorts protein från pulver så kommer kroppen ändå ha tillgång till samma sorts byggstenar (läs: protein) för att bygga muskler. En extra fördel är att mjölk innehåller ytterligare nutrienter som du inte får via ett tillskott av nästan rent protein.

Är proteinpulver dåligt eller skadligt?

Det är väl egentligen svaret på den här frågan som bidrar till att tillskott med proteinpulver har blivit så populärt. Svaret är, som du säkert redan har gissat, nej. Proteinpulver är inte skadligt eller dåligt, och det har helt klart sina fördelar som påvisas bland annat genom studier av olika slag. Därmed finns det ingen större mening att döma ut protein eller få folk att sluta med det. Men varför då denna negativa och kritiska ton? Jo, frågan är egentligen inte om det är farligt eller på något sätt negativt, utan om det egentligen är nödvändigt. Om man äter tillräckligt med protein under dagen, spelar det då någon roll om proteinet kommer från tillskott i pulverform, eller från mat? Rent kemiskt skulle jag argumentera att det eventuellt kan finnas en liten fördel med tillskotten eftersom proteinet är så lättillgängligt, men den fördelen tror jag inte ens är mätbar. En meta-studie (1) som jämför 9 andra randomiserade studiers resultat av wheyprotein och dess effekter på styrketränande individer drar slutsatsen att det inte finns någon statistisk skillnad mellan whey-protein och andra proteinkällors fördelaktiga effekter. De fördelar som väger tyngre är enligt mig hälsofördelar och livskvalitet. Att äta god, nyttig, lagad mat som inte är processad har inte bara möjlighet att ge dig alla de proteiner du behöver, det ger dig även övriga näringsämnen som är viktiga för båda prestation, muskelsyntes, koncentration och sömn, fibrer för mage och tarmar, med mera, med mera. Att ersätta en heltäckande, nyttig måltid med en proteinshake är enligt mig helt sjukt om valet står mellan de två.
Med det sagt så hoppar vi vidare till nästa, kanske lite motsägelsefulla rubrik.

Proteinpulver är ett bra verktyg!

Det finns helt klart tillfällen och individer som kan dra nytta av proteinpulvrets fördelar. Vi är alla unika i både kropp och sinne, har olika förutsättningar och rutiner. Men istället för att se proteinpulvret som ett heltäckande, magiskt tillskott som bara generellt “bygger muskler”, så vill jag belysa dess fördelar och när man kan använda proteinpulver som ett värdefullt verktyg.
De fördelar jag ser med proteinpulver är följande:

1. Smidigt och tidseffektivt
Proteinpulver är förbannat smidigt jämfört med att laga mat, eller ens köpa färdig mat. Dagens samhälle är fullt av drivna människor som behöver pussla ihop vardagen och få plats med karriär, familj, studier och andra åtaganden. En proteinshake efter gymmet, eller till lunch kan därmed vara en smidig lösning när det enda alternativet annars vore att inte äta alls, eller köpa en svettig macka för 85kr på det lokala caféet.

2. Motiverande
Den mängd evidens som ligger bakom proteinpulvrets succé bidrar såklart till en ökad förtroende för dess goda effekter. Som jag nämnde innan så kan dessa ifrågasättas lite beroende på omständigheter, men faktum kvarstår att om du tycker att din träning går bättre tack vare proteinpulver så kommer din generella inställning och motivation till träningen förbättras och därmed öka chansen att du pressar dig själv hårdare samt fortsätter att träna kontinuerligt.
Pro tip: Är du nere i en svacka där allt känns skit och motivationen till träning är obefintlig så kan du använda proteinpulver, proteinbar eller något liknande som verktyg för att motivera dig själv att gå till gymmet. Det är väldigt lätt att dricka en proteinshake eller äta en proteinbar, medans det är ganska svårt att få tummen ur och gå till gymmet. Men när du väl har ätit din proteinbar eller druckit din proteinshake så måste du ju träna! Man kan ju inte dricka en shake utan att träna!

Jag har skrivit om just detta i en tidigare artikel som du hittar här: 10 tips för att komma iväg till gymmet.

3. Enkelt att äta
Jag HATAR att äta frukost! … Eller ja, egentligen inte. Men det finns gott om individer som avskyr frukost och helt enkelt inte får i sig något tidigt på morgonen. Alla människor tycker inte om att äta mycket mat eller kan inte äta mycket mat, av olika anledningar. Det kan vara allt ifrån personliga preferenser, allergier, intolerans, sjukdom, etc. För den delen av befolkningen som helt enkelt har svårt att få i sig tillräckligt (ca 2g/kg kroppsvikt) med protein genom vanlig kost så är tillskott med proteinpulver ett ypperligt alternativ. Jag bör dock tillägga att de allra flesta bör kunna förändra sina matvanor så att de inkluderar en större andel protein och därmed inte behöva ta proteintillskott.

Vilken sorts proteinpulver ska jag köpa?

 

Om du nu ändå vill köpa proteinpulver, kanske beroende på någon av ovanstående anledningar, eller något helt annat så kommer vi ändå till den eviga frågan… Vilket proteinpulver ska jag köpa?
Det enkla svaret är: Det billigaste.
Om vi antar att wheyprotein (vassleprotein) är det som passar de allra flesta bäst, vilket brukar vara fallet eftersom det generellt sett är billigast och mest erkänt bra för de flesta tillfällen, så är det ändå ett par saker som skiljer sig åt mellan tillverkare. De tre största faktorerna som skiljer proteinpulver åt, och detta gäller nästan alla tillskott, är; Pris, smak och förpackning.
Kort och gott, välj det som är billigast och som smakar bäst. Väg dessa två faktorer som du själv vill. Jag föredrar Whey-FX från gymgrossisten. Det smakar alltid bra, har alltid ett fördelaktigt pris och sen tycker jag gymgrossisten är en helt ok aktör, även om jag kanske inte står bakom allt de säljer.
Variation i proteinpulvers muskelbyggande effekt (synonymt med kvalitet?) skulle jag säga är obefintlig. Att säga att en tillverkares proteinpulver bygger muskler bättre än ett annat, förutsatt att det är samma sorts protein, är som att säga att kyckling från en uppfödare bygger bättre muskler än en kyckling från en annan uppfödare. Eller att jämföra två producenter av samma sorts mjölk. Mjölk är mjölk, protein är protein. Får man i sig samma mängd och samma sort så spelar det väldigt liten, om ens någon roll vem som har producerat.
Sen finns det såklart andra faktorer att ha i åtanke, så som vart det har producerats (logistik och klimatpåverkan), vilken industri och aktör man stöttar och om dessa står för saker man inte håller med om, etc.. Men det tillhör en annan artikel.

whey-gymgrossisten

Personligen köper jag Whey-protein från gymgrossisten för de tillfällena då jag har ont om tid och behöver få i mig något proteinrikt, snabbt. Deras Whey-80 är mycket prisvärd och i stort sett alla smaker de har är riktigt goda. Kan påstå att jag har smakat på de flesta iaf. Så om du behöver ha lite proteinpulver tillgängligt för att dricka när du har dåligt med tid, inte lyckas äta tillräckligt eller behöver en extra motiverande faktor i din träning så klicka gärna in på gymgrossisten via länkarna här på styrkebloggen så sponsrar du med några procent på varje produkt du köper. :)

 

Gillar du artikeln? “Gilla” styrkebloggen på facebook! Det är så enkelt för dig, och betyder så mycket för mig! Tack! :)
http://www.facebook.com/styrkebloggen 
Vill du bidra med något, har frågor eller har förslag till förändringar? Kommentera nedan. 

Styrka till din inkorg

 


Följ Styrkebloggen via mail.
Jag lovar att inte spamma dig! :)

Prenumeration genomförd!