Jag sätter min vänstra kula på att du tränar i gympaskor. De är trots allt gjorda för att träna i, vilket både är rätt och fel.
Gympaskor eller löparskor är gjorda för att springa och hoppa runt i.
Ett par bra löparskor ger stabilitet till foten såväl som dämpning som skonar dina leder när du springer.

Varför ska du inte använda gympaskor/löparskor när du styrketränar?

När du styrketränar så belastar du kroppen på ett helt annat sätt. I marklyft eller knäböj till exempel så bär din kropp upp en tung vikt med endast dina fötter som kontaktyta. Vad tror du då är bäst, att stå på ett mjukt underlag eller hårt?
Ett mjukt underlag sjunker du ner i och förlorar stabilitet och dina fötter och knän kommer därför vibrera och skaka fram och tillbaka för att försöka stabilisera. Det kan då uppstå microsprickor i fot- och knäleder som snart kommer orsaka smärta och riktigt allvarliga skador.

När du står på ett stabilt, hårt underlag så kan dina muskler hålla leder och allt på plats för att maximera stabilitet och undvika att du skakar och lägger onödig stress på ledernas senor och brosk.

 

Vilka skor skall jag köpa?

Det beror självklart på vad för slags träning du är intresserad av. Springer du och hoppar mycket så köper du löparskor.
Vill du ta ett gympass och träna överkropp och en och annan axelpress så duger gympaskor fint.

För styrkelyft rekommenderar jag och många proffs Converse. Mer specifikt “Converse chuck taylor all-star” som är en av de vanligaste modellerna.
För bästa pris rekommenderas prisjakt: “Converse chuck taylor all-star”
Anledningen till att dessa skor rekommenderas är att de har en mer eller mindre okomprimerbar sula. Dvs, sulan behåller sin form även fast du lyfter tunga vikter.
Du bör köpa låga skor alternativt låta bli att snöra skorna hela vägen upp på smalbenen för att behålla fotledens naturliga flexibilitet.

Du kan självklart välja ett annat märke än converse, men se till att det är en hård(!), okomprimerbar och bred(!) sula.  Att sulan är timglasformad är inte bra då det ger dig mycket mindre yta och därför mindre stabilitet.

Andra skor som rekommenderas är:
Vibram Five Fingers
Nike Zoom
vivobarefoot löparsko
Favoriten: Converse chuck taylor all-star

För tyngdlyft finns speciella skor som är optimerade för de olympiska lyften som tex ryck och stöt.
Dessa skor har generellt en liten klack som underlättar för just dessa lyft.
Träna barfota?
Absolut. Om du får välja mellan ett par löparskor och att träna barfota när du ska knöböja eller marklyfta så skall du hellre träna barfota.
Tänk på att barfotaträning på ett gym är sällan uppskattat av andra. Sockeplast eller strumpor är då bättre. Även “tå-skor”, så kallade “five fingers” är bra.

 

Styrka till din inkorg

 


Följ Styrkebloggen via mail.
Jag lovar att inte spamma dig! :)

Prenumeration genomförd!