Förord

När du väl blir förkyld, vet du att du kan påskynda tillfrisknandet? Vet du att du helt och hållet kan undvika att bli sjuk trots att du blir smittad? Har du koll på det vanligaste smittovägarna och hur du kan undvika att bli smittad?
I den här artikeln behandlas alla dessa delar vilket ger dig störst chans att slippa onödiga sjukdagar som ställer sig mellan dig och din träning.

Ord till den snuvige

Nu är det förkylningstider och det betyder att vi kommer alla stöta på en eller flera individer som springer omkring på gymmet och hostar, nyser och snörvlar över stänger och utrustning. De förpestar luft och material med bakterier och virus som får till och med de starkaste karlar och karlinnor på fall.
Dessa individer har missat grundkursen i gymetikett som helt enkelt säger:
“Ge fan i att smitta andra!”

Om du värderar din träning så högt att du tar dig till gymmet trots att du är sjuk så kan du förstå att andra värderar sin träning lika högt. Var inte självisk och tro att din träning är så viktig att det är värt risken att smitta andra.
Gymmet är en helig plats dit man går för att träna. Man gör sitt bästa för att hålla sig frisk och det sista man vill är att bli infekterad av någon tjomme som hostar och snorar ner utrustningen.
Om du har symptom så som hosta, nysningar eller snuva så ska du för allas trevnad hålla dig ifrån gymmet!
Nog för att din träning är viktig och du vill inte förlora “them gainz”, men du måste även tänka på andra.

 

Undvik sjukdom

Den vanligaste sjukdomen är såklart förkylningen. Strax efter kommer influensa och magsjuka.
Alla dessa tre sjukdomar smittar på liknande sätt och orsakas av virus. Antibiotika hjälper alltså inte och när man blir sjuk så är lösningen oftast att vänta ut sjukdomen tills kroppen kan bekämpa den själv.
Vid hög feber skall alltid läkare uppsökas.

Man blir smittad främst genom kroppsvätskor.
En infekterad person som nyser, snorar och hostar, sprider sjukdomen omkring sig via vätskepartiklar i luften. Man kan även sprida sjukdomen vidare genom att hosta i handen, få saliv på händerna när man äter eller på annat sätt får kroppsvätskor på händerna.
En smittad Person 1 som kliar sig i öronen, näsan, ögat eller äter något får kroppsvätskor på händerna.
När Person 1 sedan tar på en yta så kan sjukdomen överföras till Person 2 som rör vid samma yta.
Man blir inte sjuk av att ha virus eller andra människors kroppsvätskor på händerna, det är när Person 2 kliar sig i ögat, näsan eller äter något som smittan överförs.

Det uppenbara är att hålla sig undan personer som snorar, nyser och hostar. Om någon som hostar och nyser på bussen sätter sig bredvid dig, eller i närheten så reser du sig helt enkelt upp och flyttar på dig. Om det krävs så förklarar du helt enkelt att du inte vill bli sjuk.
Om du inte vill eller vågar så får du gott skylla dig själv och sitta där med skägget i brevlådan när influensan tömmer dig på vätska genom näsan och tuggar sönder halsen på dig ett par dagar senare.

Förutom att undvika direkt smitta av folk som hostar och nyser på dig så kan du också minimera exponeringen genom att känna till och undvika de vanligaste smittohärdarna.

De vanligaste smittohärdarna:

  • Dörrhandtag på offentliga platser
  • Handräcken på buss, tåg och allmänna platser
  • Tangentbord
  • Strömbrytare
  • Kodplattor, t.ex till kortläsare
  • Gratistidningar
  • Dina egna och andras händer

 

Det som samtliga punkter har gemensamt att de är ställen som vidrörs av många människor och dina egna händer är såklart inget undantag.
Det är näst intill omöjligt att undvika att ta på alla dessa ytor. Försök ta dig runt en dag utan att ta i ett dörrhandtag.

Att undvika alla dessa ytor helt är i stort sett omöjligt. Vad som däremot är möjligt är att inte låta smittan ta sig från dina händer till en slemhinna.
Virus och bakterier penetrerar inte huden och behöver alltså en väg in, slemhinnor.
Med antagandet att dina händer alltid är infekterade gör du bäst i att hålla dem borta från slemhinnor.
De slemhinnor du rör vid mest under en dag är de i ansiktet. Mun, näsa och ögon är alla “vägar in” för virus och bakterier.
Under en dag rör man sig själv i ansiktet uppskattningsvis mellan 1000 och 3000 gånger.
Man kliar sig i ansiktet, lutar kinden mot handen, kliar sig i ögat, näsan, örat eller biter på naglarna. Man tar även i det man äter och för då över smitta från händer till maten.

Alltså, sluta pilla dig själv i ansiktet!
Att klia sig i ögat är ett utmärkt sätt att bli smittad. Ska du klia så gör det med stängt öga och med baksidan av fingret.
Att tvätta händerna är nog det bästa du kan göra för att undvika smitta. Speciellt innan du äter, och speciellt direkt efter att du kommer hem från skola, jobb, gym eller buss och tåg.
Om du använder handsprit så ska du göra det i kombination med tvål och vatten. Vissa sjukdomar skyddar du dig bäst från med tvål och vatten, och andra med alkogel eller handsprit. För att skydda dig så bra som möjligt bör du använda båda metoderna.

När du är smittad och sjuk

När du är smittad är det inte helt självklart att du blir sjuk. Med bästa möjliga förutsättningar kan du undvika sjukdom, trots att du är smittad.
Detta innefattar att äta och dricka ordentligt, hålla dig varm och sova ordentligt.
Med vätska och energi så ger du kroppen bästa förutsättningarna för att kunna bekämpa eventuella sjukdomar.
Att hålla kroppsvärmen är energikrävande och om du fryser så behöver kroppen lägga extra energi på att håla dig varm. Detta kommer vara som ett hål i din rustning och ge virus och bakterier chans att etablera sig. Det är alltså inte kylan som gör dig sjuk, utan kroppens försvagade tillstånd som ger sjukdomen chans att blomma ut.
Detsamma gäller sömn. Är du utvilad så mår din kropp bättre och ditt immunförsvar har optimala förutsättningar för att bekämpa sjukdomen innan den bryter ut.

För att inte bli sjuk ska du..

  • Tvätta händerna ofta, speciellt innan måltid
  • Undvika smittohärdar
  • Sluta ta dig själv i ansiktet
  • Hålla dig varm genom att klä dig varmt
  • Äta ordentligt, tillräckligt mycket och nyttigt
  • Dricka ordentligt
  • Sova ordentligt

 

Du smittar fortfarande

Många litar blint på de råd som ges angående hur länge man smittar. Detta kan vara lite farligt då man inte alltid vet exakt när man blev smittad eller när man blev frisk. Ta alltid det säkra före det osäkra.
Nedan följer råd gällande de vanligaste sjukdomarna som är bra riktlinjer att gå efter.

Magsjukan smittar fortfarande upp till 2 dygn efter sista symptomen- Du ska alltså stanna hemma från jobb, skola och gym i 2 dygn efter att du har tillfrisknat.
Förkylning smittar som mest de första dagarna efter första symptomen och mindre och mindre ju längre tid som går.
Influensa smittar upp till 5 dagar efter insjuknande enligt.
Rekommendationer om smittotider från vårdguiden 1177.se

Kika gärna på den korta filmsnutt med information om influensan, hur den smittar och hur du håller dig frisk på vårdguidens hemsida.
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Influensa/

Påskynda tillfrisknandet

När du väl är sjuk finns det faktiskt en hel del saker man kan göra för att påskynda tillfrisknandet.
Virus är som sagt inte påverkade av antibiotika så tyvärr finns det inget mirakelmedicin som kan ta död på influensan eller förkylningen.
Du kan däremot hjälpa din kropp med rätt förutsättningar. I grund och botten handlar det om att låta kroppen använda sina resurser till att bekämpa sjukdomen.
Att äta och dricka ger kroppen den energi som behövs för att fungera korrekt.
Att vila och sova mycket  lämnar mer resurser lediga till att låta kroppen återhämta sig.
Att hålla sig varm försäkrar att den energi du använder inte behöver “slösas” på att hålla dig varm. Din kroppstemperatur prioriteras väldigt högt och om du kan hålla kvar värmen i kroppen så kan mer resurser läggas på att bekämpa sjukdomen istället för att värma dig.

Huskurer

Värt att nämna angående huskurer är att de fortfarande är just “huskurer” eftersom de inte har kunnat påvisa ge någon självklar positiv effekt. Vissa studier visar positiv effekt, andra visar att preparatet är verkningslöst. En stor faktor till huskurers “fördel” är att negativa resultat oftast inte publiceras. Det är ett stort fel med sättet vi delar information idag och även hur publikationer väljs. Studier som inte visar någon effekt är inte intressanta och publiceras därför inte. Men att få ett resultat som påvisar att något är verkningslöst, varken skadligt eller nyttigt, är såklart också ett resultat som borde publiceras!
Alltså blir en oproportionerligt stor mängd positiva studier publicerade medan de negativa glöms bort. Därför är det lättare att hitta “bra” resultat från något än att inte hitta något resultat alls.
Det gäller såklart skadliga resultat också. Om tusen studier görs på “preparat X” och rapporterar “ingen effekt”, medan en annan studie på “preparat X” hittar ett samband till cancer så kommer den enstaka studien publiceras medan alla andra “icke-resultat” glöms bort.
Om man vill “chansa” på dessa huskurer så får man göra det men man bör ändå vara medveten om fakta. Dessa huskurer är däremot inte farliga på något sätt så det kommer absolut inte skada att ta dem. Förutom eventuellt för plånbokens skull.

C-vitamin är en antioxidant och det finns många som tycker att det är effektivt för att undvika och bekämpa förkylning. Om detta stämmer är dock osäkert. Det finns massvis med studier som visar en positiv effekt, men minst lika många som inte visar någon effekt alls.
Jag personligen dricker c-vitamin i form av brustablett regelbundet. Dels för att det är gott och dels för att undvika sjukdom. Om det fungerar eller inte vet jag som sagt inte och det är ytterst svårt att avgöra själv genom att tycka och känna. Anekdota bevis säger trots allt ingenting hur säker man än är på sin sak.
C-vitamin är inget annat än vanlig askorbinsyra så gå inte på försäljningsknepen med dyra förpackningar. Köp det billigaste du hittar om du vill köpa c-vitamin. Kvaliteten skiljer sig inte nämnvärt mellan tillverkare.

Vitlök påstås av många kunna hindra och bekämpa förkylning. Eller rättare sagt ett ämne som finns i vitlök, allicin. Men ytterst få studier har utförts på ett korrekt sätt där man har en kontrollgrupp som får placebo. En studie med 146 deltagare visar att vitlök är effektivt för att motverka och linda förkylning jämfört med en placebogrupp, men försökspersoner som fick vitlöksextrakt i kapslar rapporterade att de kände vitlökssmaken när de rapade. Detta gör att det inte går att utesluta placeboeffekten och studien är i stort sett värdelös.

Ingefära sägs, likt vitlök kunna motverka och lindra förkylning. Likt många huskurer finns det nästan lika många studier som säger att det är effektivt som de som säger att det är verkningslöst.
Studier har visat att det kan lindra illamående och även frossa.
Men som sagt är det svårt att dra några konkreta slutsatser utifrån alla dessa studier.


Köp tillskott på Gymgrossisten

Styrka till din inkorg

 


Följ Styrkebloggen via mail.
Jag lovar att inte spamma dig! :)

Prenumeration genomförd!