En första punkt är värd att ta upp separat ifrån själva artikeln.
Om du som tjej är helt ny inom styrketräning finns en stor chans att du kommer både bli av med lite underhudsfett samtidigt som du bygger muskler.
Eftersom muskler väger mer än fett så kommer du gå upp i vikt samtidigt som du kommer bli smalare!

Många tjejer tittar på vågen, märker att de går upp i vikt och slutar träna/äta så mycket. Det är det absolut värsta du kan göra!
Fortsätt träna, gå upp några kilon och låt spegeln och måttbandet vara din guide istället för vågen.

Så, nu till den egentliga artikeln.

Det finns många felaktiga antaganden gällande tjejer och styrketräning som jag vill slå hål på. Innan vi gör det tänker jag gå igenom lite om den fysiska skillnaden mellan hur tjejer och killar reagerar på styrketräning. Det är inte så komplicerat som det låter.

De flesta vet att killar har testosteron och tjejer östrogen. Det stämmer, men tjejer har också testosteron och killar har östrogen. Skillnaden är att mängden östrogen mot mängden testosteron skiljer sig mellan killar och tjejer.
Tjejer har mer östrogen och mindre testosteron och killar tvärt om.
Detta är i stort sett enda skillnaden mellan killar och tjejer när det gäller styrketräning.
Testosteron är ett så kallat anabolt hormon, dvs muskelbyggande och eftersom tjejer har mindre av det kommer det vara svårare att bygga muskler jämfört med killar.

Om en tjej och en kille tränar och äter precis likadant så kommer alltså killen att bygga mer muskler. Tråkigt men sant.

I regel har tjejer mer underhudsfett än killar, rent genetiskt. Därför kan vissa tjejer känna att det är viktigare att deffa än vad många killar gör för att få definition på sina muskler. Det är självklart upp till var och en hur de vill se ut.
Rent hälsomässigt skall tjejer ha lite mer underhudsfett än killar. För låg fettprocent kan rubba hormonnivåer och orsaka massor av problem för tjejer.

Hur ska en tjej träna?
Svaret är mycket enkelt, precis som en kille! Det är rent ljug och påhitt att tjejer skall träna på ett sätt och killar på ett annat.

Vill en tjej bli stark skall hon, liksom en kille träna med tunga vikter och pressa sig i de övningar hon vill bli stark i.

Vill en tjej bli smal och fit med definierade muskler så skall hon styrketräna för att behålla muskelmassa, konditionsträna(eller något annat energikrävande!) för att bli av med underhudsfett, precis som en kille! Notera att det fungerar lika bra att INTE äta kalorierna som att göra av med dem genom träning.
Du kan alltså gå ner i vikt genom att bara äta mindre, eller äta lika mycket som alltid fast träna hårdare.

Det enda som styr som kan få en tjej att träna annorlunda ifrån en kille är vissa muskler som en del tjejer inte vill ha. Tex trapezius uppe i nacken, eller kanske vader för då passar helt plötsligt inte de där snygga favoritstövlarna.
Men i regel är det ingen skillnad.

Jag vill inte bli ett muskelberg!
Det blir du inte! Det spelar ingen roll hur hårt du tränar, du kommer aldrig kunna träna så pass mycket att du blir okvinnlig.
De skräckexempel på tjejer som du har sett som är större än de flesta killar har använt steroider.
Om du styrketränar, sköter kost och allt optimalt så kommer du bli fit, muskulös och fortfarande väldigt kvinnlig! Oroa dig inte!

Här är ett exempel på en tjej som har legat i ordentligt! Okvinnligt? Inte det minsta.

styrketränande tjej marklyfter

tjej marklyfter

 

Och ett videoklipp på några av världens starkaste tjejer.

Dessa tjejer styrketränar alltså på elitnivå. De är bäst i världen på vad de gör och chansen är att de flesta tjejer inte ens kommer i närheten av den träningen.
Så sluta oroa dig för att bygga för mycket muskler!

Ät mer! Lyft mer!

Styrka till din inkorg

 


Följ Styrkebloggen via mail.
Jag lovar att inte spamma dig! :)

Prenumeration genomförd!