Att tugga tuggummi kan påverka din hunger och matintag mer än du tror och det kan till och med vara ett användbart verktyg du kan använda dig av för att lyckas med din diet.

En vanlig myt är att tuggummi gör dig hungrig eftersom salivet som produceras och själva tuggandet lurar magen att tro att det är mat på g. Tittar man på vad studierna säger så är detta helt enkelt inte sant.
EDIT: Jag fick en fråga om tuggummituggande strax efter att jag publicerade det här inlägget. Frågan var om tuggummi påverkar bildandet av magsyra och om det i så fall kan vara en sak att passa sig för. Att man lurar kroppen att mat är på väg och magsyra produceras i onödan och istället orsakar skada.
Jag hittade två studier som behandlar just detta. Den första (0) säger att tuggandet av tuggummi påverkar produktionen av magsyra men att effekten är så liten att det inte motiverar personer med magsår att undvika tuggummi. Den andra studien (0.5) säger att salivproduktionen som uppstår av tuggandet av tuggummi är fördelaktig för magsyran. Salivet är pH-neutralt och innehåller hormonet urogastron som stoppar produktionen av magsyra.
Ytterligare kuriosa gällande tuggummi och magsyra är att studier (0.75) har visat att tugga sockerfritt tuggummi en halvtimme efter måltid kan lindra sura uppstötningar. Främst tack vare den förhöjda svälj-frekvensen, men eventuellt även på grund av salivets positiva effekter. SLUTEDIT

Men åter till de effekter som kan påverka din viktnedgång.
Det finns både positiva och negativa aspekter som är kopplade till tuggummi-tuggande. Att veta hur du påverkas, positivt och negativt, kan hjälpa dig att nyttja de positiva effekterna och undvika de negativa.

Tuggummi och hunger

hungerEn studie (1) gjord på Peking Union Medical College Hospital visar att tugga tuggummi kan påverka dina hormoner positivt såväl som att bidra till att du känner dig belåten. Jag skriver belåten som en översättning av engelskans “satisfied” som jag tycker beskriver känslan av att varken vara mätt eller hungrig ganska bra.
De undersökte 12 stycken normalviktiga män som fick fasta i 12 timmar och därefter tugga sockerfritt tuggummi i 30 minuter.
Var femte minut fick deltagarna svara på hur hungriga/belåtna de var och testgruppen som tuggade tuggummi rapporterade en ökad belåtenhet allt eftersom de 30 minuterna fortskred jämfört med kontrollgruppen.
Så att ta ett tuggummi kan alltså hjälpa dig att dämpa din hunger.
Värt att påpeka är att studien inte kontrollerade huruvida en sån här hungerdämpande effekt hade en positiv effekt på viktnedgång. Det kan t.ex vara möjligt att man kompenserar de uteblivna kalorierna genom att äta mer vid ett senare tillfälle, vilket en studie (2) från University at Buffalo visar.

Den först nämnda studien (1) från Peking Union Medical College Hospital mätte även blodnivåer av hormonet GLP-1 som bland har en positiv inverkan på mättnadskänslan.
Det visade sig att tuggummi hade en positiv inverkan på nivåerna av GLP-1 som förblev konstanta under de 30 minuter som som man mätte jämfört med kontrollgruppen vars GLP-1 nivåer sjönk.
Detta är intressanta resultat men det är väldigt begränsat att titta på en 30-minuters lucka när man gärna vill veta långsiktiga effekter.

Resultaten av den här studien visar iaf att tuggummi kan vara ett verktyg för att, åtminstone kortsiktigt hålla hungern i schack vid längre perioder av fasta.
Om du vill gå ner i vikt kan det vara fördelaktigt för ditt dagsvisa och veckovisa kaloriintag att öka tiden mellan dina måltider för att minska antal måltider per dag. Om du t.ex äter var 4e timme istället för var 3e kan du minska antalet måltider från 4-5 stycken till 3 eller 4 beroende lite på när på dygnet du äter din första och sista måltid.
Detta är förutsatt att dina måltider förblir lika stora och att du inte kompenserar de uteblivna kalorierna genom att äta mer. Då kommer du alltså minska dina kalorier med runt 20-25%. Inte så tokigt om man lyckas göra det utan att känna sig mer hungrig än vanligt.

has-gum-cat Det ska dock understrykas att effekterna, om än märkbara, inte på något sätt är magiska. Det är underskottet av kalorier som spelar roll och tuggummit är alltså bara ett verktyg för att hålla hungern i schack och göra fastan/dieten mer hanterbar.

Liknande slutsatser kommer forskare på Glasgow Caledonian University fram till i en studie (3) där de undersöker hur tuggummi påverkar aptit och energiintag för ett mellanmål 3 timmar efter lunch.
Tuggummi hade en negativ inverkan på suget efter sötsaker. Dock ingen effekt på suget efter salta snacks. Men mest intressant var ett tuggummi visade sig påverka hur många kalorier som konsumerades i mellanmålen. Gruppen som fick tugga tuggummi åt drygt 8% (36kcal) mindre kalorier än kontrollgruppen.

Negativa effekter

Allt är inte solsken och rosor, och som alltid finns det gråzoner och baksidor som bör framhållas för att ge en rättvis bild.
Den största negativa effekten är egentligen inte bara negativ. Mintsmaken på tuggummit har, som nämnt tidigare, rapporterats ge en avsmak för sötsaker. Nog för att det kan vara positivt för någon som äter mycket sötsaker, men det kan även vara negativt för någon som äter, eller bör äta frukt. Det kan minska den totala kvaliteten på maten om man undviker frukt på grund av tuggummits mintsmak.
Denna eventuella nackdelen kan däremot lätt motverkas genom att helt enkelt äta frukt ändå. Att aktivt bestämma sig för att fortsätta äta frukt. Jag menar, det är inte som att du på något magiskt sett inte längre kan äta frukt bara för att du råkar tugga tuggummi, även om det påverkar dig om du inte är medveten om det.

Övriga effekter

Tuggummits effekt på din munhälsa är flerfaldig. Det finns ganska så lite flour i tuggummi, främst för att du sväljer ditt saliv och därmed även flouret när du tuggar tuggummi. För att detta inte ska ge negativa effekter är alltså mängden flour väldigt liten. Det ligger dock lite utanför den här artikelns omfång att gå in på detaljer hur mycket flouret i tuggummi påverkar din tandhälsa. Det man däremot kan säga om mun- och tandhälsa relaterat till tuggummi är att, förutom flour så är även produktionen av saliv fördelaktig. Det finns enzymer och proteiner i salivet som är ett naturligt skydd för din mun.
Tuggummi bidrar även till att rensa bort matrester från dina tänder.

Man behöver inte ens tugga tuggummi för att dra nytta av positiva effekter. Bara själva effekten av att tugga på något har i magnetröntgen visat öka blodflödet till hjärnan. Detta är kopplat till bland annat ökad koncentration och positiv inverkan på att motverka depression (4).

[Infoga bild på valfri skitglad bebis]

baby eatingSå oavsett om du känner dig lite småsugen på godis (är det saltsug så är du körd), behöver hålla koncentrationen på topp när du läser igenom mina alldeles för virriga inlägg eller känner dig lite moody så kan ett paket tuggummi hjälpa dig.

Så nu har du ett till verktyg i ditt batman-bälte för att klara dig igenom vardagslivets svårigheter.
Och behöver du någonsin en avledande manöver från alla friare som kommer flocka sig kring din smäckra kropp, vita tänder och iskalla andedräckt så kan du alltid kasta upp ett dussin hubba-bubba i luften i en explosion av skoj och ta tillfället i akt att smita därifrån. Groupies kan vara precis lika ihärdiga som kärlekshandtag.

Styrka till din inkorg

 


Följ Styrkebloggen via mail.
Jag lovar att inte spamma dig! :)

Prenumeration genomförd!