Valkar och hård hud på händer är oundvikligt när man styrketränar. Visst kan man använda sig av handskar men det är både krångligt och inte alls optimalt om man vill lyfta tungt.
Handskar är bara ytterligare ett lager mellan dig och stången och kommer göra dig en otjänst när du börjar lyfta riktigt tunga vikter. Ett par bara nävar kring stången ger dig absolut bästa grepp.

Enda anledningen att använda handskar är att man vill behålla sin bebislena, kvinnliga hud i händerna. Detta går dock att uppnå med rätt handvård.

Bilden till vänster visar hur händerna kan se ut efter några veckor på gymmet med tunga marklyft, magnesium och lite amatörmässig trimmning av valkar.

 

Den tjocka huden som samlas i händerna, precis nedanför fingrarna bildas som skydd för att du sliter ner din hud. Det är alltså kroppens försvar mot att slita bort huden under din träning. Detta kan dock medföra vissa komplikationer.
Varför skall man trimma valkar i händerna?
För det första gör det ont om du har för mycket hud i näven och lyfter tunga vikter.
För det andra, när du har en stor valk, en förhårdnad av huden i handen så finns det risk att denna rivs upp. Om du lyfter tunga vikter med en skivstång och slinter eller blir trött så kan den räfflade ytan på skrivstången fastna i dina valkar och därmed riva loss dem.
Har du tur skrapas en del av valken av, har du otur drar den med sig hud upp på fingret och mer eller mindre flår dig.
Försök lyfta vikter eller använda din hand utan hud på ditt finger. Därför skall du trimma dina valkar.

OBS! Gör INTE så här!
-Riva loss med hjälp av naglarna. – Lätt att dra med för mycket hud.
-Bita.. ofräscht och osmidigt. – samma som ovan.
-Avbitare eller annat klippverktyg – bökigt och svårt att få ett bra resultat
-Kniv eller skalpell – Extremt lätt att skära sig!

 

Hur trimmar man bäst sina valkar då?
Detta är vad som utan tvekan ger bäst resultat både funktionellt för gymmet och snyggast för dina händer.
En fotfil. Du hörde rätt, en vanlig, enkel fotfil. Det finns att köpa på de flesta hälsoaffärer och apotek för en billig slant och de håller praktiskt taget hur länge som helst.
Din händer kommer vara precis lagom lena och utan massa lösa hudrester som du ser på bilden till vänster. Du kommer att märka hur mycket lättare det går att greppa stången när du har lagom tjocka valkar. Framförallt försvinner smärtan som för stora valkar oundvikligen ger.

Min hand och min fil.

En helt platt fil eller med en lätt bula fungerar toppen att fila ner valkar med.
Det underlättar att fila huden efter, eller i slutet av en varm dusch då huden som valkarna består av mjuknar. Den hud som är redo att skrapas bort blir då vit och väldigt lätt att få bort.
Så in i duschen med dig, skrapa bort dina tjocka valkar och upplev hur effektivt och smärtfritt det är att lyfta skrot med jämna, lagom tjocka valkar i nävarna.

Missförstå mig inte nu, du skall inte fila bort all hud på dina valkar, bara det värsta. Valkar behöver du, men i rätt tjocklek. Det är inte så knepigt och man kan fila rätt ordentligt innan det blir för mycket.

Se fram emot smärtfritt lyftande med lena, tåliga händer!

Styrka till din inkorg

 


Följ Styrkebloggen via mail.
Jag lovar att inte spamma dig! :)

Prenumeration genomförd!