För att få bra resultat och nå dina mål behöver du lägga ner mycket tid och energi, det håller alla med om.
Däremot, för att du skall orka lägga ner tid och energi behöver du inte bara ha ditt mål i sikte, du behöver ha roligt också!

Du behöver(!) trivas med vad du gör, du behöver tycka det är roligt att träna.
Efter ett par riktigt tunga pass är det lätt att känna sig slö och dåligt motiverad. Vad är då botemedlet för dålig motivation?
Att ha roligt såklart! Planera in ett träningspass där du gör något du tycker är kul.
Helst av allt skall du välja något du aldrig gör för att komma ifrån dina rutiner och de mönster som just nu känns så tråkiga. Men det kan även vara något så lätt som att träna en muskelgrupp som du tycker om att träna.
Om du har tappat energi och motivation efter en riktigt tung period så kan dessa roliga övningar och nöjespass fungera bra som avlastningsperiod. En period där dina muskler, nervsystem och även psyke får vila och återhämta sig.

Några tips på roliga träningsvariationer för dagar utan motivation:
– Ut på gräsmattan och lär dig stå på händer och gå så långt du kan.
– Kör knäböj med en kompis på axlarna, riktigt kul och annorlunda när vikten du lyfter skriker på dig att fortsätta!
– Olympiska lyft. Det är ju OS-tider nu och de olympiska lyften är sjukt avancerade och roliga för gemene gymråtta.
– 1-hands mark. Testa ditt grepp, träna bålen och se ut som en idiot. Man ser snabbt ökningar! Jävligt rolig övning.
– 1-hands ryck. Även här ser man ut som en idiot, men det är förbannat kul.
– Crossfit. Ingen dum variation för träningen. Testa tex hur många rundor med chins, frivändningar och armhävningar du kan göra. Ta tid.
– Spring. Ut och spring några km, det är bra för hjärtat. Intervaller funkar bra också, helst i backe.
– Strongman. Finns många roliga strongman-övningar man kan göra. Farmerswalk med ett par riktigt tunga hantlar kommer sätta ditt grepp på prov.

Nedan följer några klipp ifrån ett par skoj-pass som jag och min träningspartner roade oss med.

Rope pulls. Träningsvärken i biceps var ett smärtsamt faktum efter detta!

En satans bra övning som kommer att återbesökas regelbundet!

1-hands ryck. Man ser ut som en idiot, men det är jävligt kul och utmanande.

Styrka till din inkorg

 


Följ Styrkebloggen via mail.
Jag lovar att inte spamma dig! :)

Prenumeration genomförd!